duplikasi alat musik mengunkan 3d

Apabila Mina Jang memainkan lagu merdu yang sama pada dua seruling berbeza di sebalik skrin, dia berkata pemerhati menggred dia tidak dapat memberitahu perbezaannya.

Namun kedua-dua instrumen itu dibuat secara dramatik.

Satu adalah versi buatan tangan seruling asli awal abad ke-18 yang dibuat pada tahun 2001, manakala yang lain terbuat dari plastik putih dan "diklon" menggunakan pencetak 3D pada tahun 2019.

Muzium Muzik di Paris, koleksinya termasuk seruling berusia 2,500 tahun yang diperbuat daripada tulang vulture, baru-baru ini mula bereksperimen dengan teknik itu dalam usaha untuk memelihara instrumen yang lebih baik.

"Ideanya ialah untuk mengetahui cara untuk mendapatkan salinan alat muzik dengan cepat sambil menghormati seruling asli," kata ahli muzik dan penyelidik berusia 35 tahun itu dalam muzik barok, yang memulakan idea itu.

Sebelum dicetak, sulingan abad ke-18 yang disalin dengan teliti adalah x-ray untuk mengenal pasti ciri-ciri yang tepat.

Asal yang didasarkan pada itu dibuat oleh komposer Perancis dan pembuat instrumen terkenal Jacques-Martin Hotteterre dan kini dipelihara di belakang gelas di muzium.

Perjalanan masa muzik

Pencetakan 3D mempunyai kelebihan ke atas instrumen buatan tangan, hanya mengambil masa 24 jam untuk membuat, berbanding sebulan dalam bengkel, dan menelan belanjawan bukannya beribu-ribu euro.

Tetapi Stephane Vaiedelich, yang bertanggungjawab ke atas makmal muzium yang bekerja dengan rakan-rakan lain dalam projek itu juga, berkata langkah itu semata-mata mengenai pemuliharaan warisan muzik.

"Percetakan 3D bukan mengenai pengganti pembuat instrumen," katanya kepada AFP.

"Ideanya adalah untuk mencipta alat sejarah supaya masyarakat dapat menghargai bunyi dan untuk memulihkan warisan penting.

"Ia cara luar biasa untuk melewati masa dan menawan semula repertoar lama," katanya sambil menambah bahawa seruling kedua juga telah diklon.

Walaupun pencetakan 3D telah menjadi semakin popular di sektor-sektor yang berbeza dalam tempoh 20 tahun yang lalu, termasuk untuk menghasilkan semula instrumen, Vaiedelich berkata muzium itu percaya ia adalah yang pertama untuk bereksperimen dengan pembiakan 3D alat lama, menggunakan pendekatan saintifik.

Bermain orkestra beberapa menggunakan instrumen asal dari masa itu, seperti kumpulan Perancis Les Siecles (The Centuries), tetapi instrumen angin berjuang untuk menahan kelembapan.

"Ia memperluaskan kayu dan boleh memecahkan" instrumen tersebut, kata Vaiedelich.

Muzium ini memilih untuk menyalin seruling melintang, tepat kerana - tidak seperti oboe - kebanyakan nafas pemuzik melewati instrumen.

"Bahan ini kurang memberi impak kepada timbre," kata Vaiedelich.

Menggunakan plastik untuk instrumen yang dihasilkan semula 3D juga menimbulkan isu alam sekitar. Vaiedelich berkata idealnya adalah untuk mencetak menggunakan bahan kitar semula.

Fanny Reyre Menard, naib presiden kesatuan sekerja yang mengumpulkan pengeluar dan pembaiki instrumen, berkata bahan yang digunakan adalah satu-satunya kelemahan.

"Bagi tukang, plastik tidak dapat dibandingkan dengan kayu," katanya.

"Kotak bunyi kayu adalah asas untuk biola."

Secara keseluruhannya, Menard berkata percetakan 3D memberikan peluang.

"Ia bukan satu bahaya, tetapi alat yang sangat baik untuk berkongsi maklumat dan prototaip antara tukang," katanya.

Instrumen kadang-kadang perlu disesuaikan untuk pemuzik dengan keperluan yang berbeza.

"Beberapa bahagian diperbaiki apabila disesuaikan, contohnya dagu terletak untuk biola atau mulut pada instrumen angin," kata Menard.

"Jika saya dapati bentuk yang menarik minat saya, saya menghantar fail kepada rakan sekerja dan dia mencetaknya.
Tag : News
0 Komentar untuk "duplikasi alat musik mengunkan 3d"

Back To Top