Tengkorak mencari di Ethiopia menghasilkan petunjuk baru tentang bagaimana manusia berkembang


Tengkorak insan yg "lengkap" 3.8 juta tahun dahulu sudah ditemui pada Ethiopia, saintis mengumumkan Rabu, satu inovasi yg mempunyai potensi buat mengubah pemahaman kita mengenai evolusi insan.

Tengkorak, yang dikenali menjadi "MRD", ditemui tidak jauh menurut Lucy yg lebih muda - nenek moyang manusia moden - & menunjukkan bahawa kedua-dua spesies itu mungkin wujud selama kira-kira 100,000 tahun.

"Tengkorak ini merupakan galat satu fosil paling lengkap hominid lebih daripada tiga juta tahun," istilah Yohannes Haile-Selassie, paleoanthropolog Ethiopia yang terkenal pada Muzium Sejarah Alam Cleveland yg merupakan penulis beserta dua kajian yg diterbitkan dalam Rabu jurnal Alam.

Ia "nampaknya menjadi satu lagi ikon evolusi manusia yg terkenal," bergabung menggunakan barisan penemuan hominid berprofil tinggi lain, Fred Spoor dari Muzium Sejarah Alam London menulis pada ulasan yang mengiringi kajian.

"Toumai" (spesies Sahelanthropus tchadensis) adalah sekitar 7 juta tahun & dipercaya sang beberapa pakar paleontologi buat sebagai wakil pertama menurut garis keturunan insan. Ia ditemui di Chad pada tahun 2001.

Ardi (buat Ardipithecus ramidus, spesies hominid lain) didapati pada Ethiopia pada tahun 1994 & dipercayai berusia kurang lebih 4.5 juta tahun.

Dan Lucy, Australopithecus afarensis yg terkenal, ditemui di Ethiopia pada tahun 1974 & berusia 3.2 juta tahun.

Australopithecus afarensis merupakan salah  satu spesis insan awal yang paling lama   dan paling matang.

Tengkorak baru, MRD, tergolong pada spesies Australopithecus anamensis.

Ditemui dalam Februari 2016 pada lokasi Woranso-Mille, hanya 55 kilometer (34 batu) berdasarkan mana Lucy ditemui di rantau Afar pada Ethiopia timur bahari, MRD menunjukkan "sekilas pertama muka nenek moyang Lucy," berdasarkan satu kenyataan mengumumkan keputusan itu.

Fosil Australopithecus yang kurang dikenali semenjak sekurang-kurangnya tiga.9 juta tahun, namun mereka hanya mempunyai rahang dan gigi. Tanpa tengkorak, pemahaman pakar sains mengenai evolusi hominid yg telah pupus ini masih terhad.

'Impian sebagai kenyataan'

Fotomontaj handout ini dikeluarkan sang Muzium Sejarah Alam Cleveland dalam 28 Ogos 2019, memperlihatkan rekonstruksi wajah separa tengkorak Australopithecus. (Muzium Sejarah Alam Cleveland / AFP / File)

Penemuan ini mencabar agama yg telah diadakan sebelumnya tentang bagaimana manusia berkembang.

"Kami menduga A. Anamensis (MRD) secara beransur-ansur berubah sebagai A. Afarensis (Lucy) menurut masa ke masa," istilah Stephanie Melillo menurut Institut Max Planck buat Antropologi Evolusi di Jerman, penulis beserta kajian Alam.

Namun MRD mendedahkan bahawa kedua-2 spesies itu wujud selama kira-kira 100,000 tahun, kata para saintis.

"Ini merupakan penukar permainan dalam pemahaman kami mengenai evolusi manusia semasa Pliocene," kata Haile-Selassie.

Melillo bersetuju, dengan mengungkapkan ia jua menyebabkan persoalan baru sama terdapat spesies itu bersaing buat ruang atau kuliner.

Baca juga: Manusia moden berpecah berdasarkan Neanderthal jauh lebih awal daripada berfikir: Kajian

Walaupun mini  , tengkorak sudah ditentukan buat menjadi orang dewasa. Rekonstruksi paras menunjukkan hominid menggunakan tulang pipi yang diproyeksikan ke depan, rahang yg menonjol, hidung rata & dahi sempit.

Kepada kejutan para penyelidik, tengkorak itu adalah campuran karakteristik-karakteristik Sahelanthropus misalnya "Toumai" dan Ardipithecus seperti "Ardi" serta spesies yang lebih baru.

"Sehingga kini  , terdapat jurang yang akbar antara nenek moyang manusia tertua, iaitu kira-kira 6 juta tahun, & spesies seperti 'Lucy', 2 hingga 3 juta tahun," istilah Melillo. Tetapi MRD "menghubungkan ruang morfologi antara kedua-2 formasi ini," tambahnya.

Pada sidang akhbar di Addis Ababa dalam hari Rabu, Haile-Selassie menggambarkan bagaimana Ali Bereino, seseorang "lelaki tempatan" dari Afar, menemui rahang MRD dan segera membawanya ke perhatian Haile-Selassie.

Tengkorak tersebut kemudiannya ditemui berdekatan, dan para pekerja menghabiskan hari-hari menyaring bumi yang "1 peratus kotoran & 99 peratus kotoran kambing", kata Haile-Selassie.

"Orang tidak jijik dengannya ... Tetapi sesetengah daripada mereka tentu terpaksa menutup muka kerana bau itu sangat jelek," katanya.

Ia merupakan harga yang kecil untuk membayar penemuan spesimen seperti itu, pungkasnya.

"Saya tidak percaya mata saya apabila saya melihat seluruh tengkorak itu," kata Haile-Selassie, yg mendeskripsikan penemuan itu menjadi "dtk eureka & mimpi sebagai fenomena".
0 Komentar untuk "Tengkorak mencari di Ethiopia menghasilkan petunjuk baru tentang bagaimana manusia berkembang"

Back To Top